Podręczniki do poprawki - kampania w Korei Południowej PDF Drukuj Email
Czwartek, 01 Listopad 2012 19:02
W czerwcu tego roku na stronie internetowej www.nature.com* pojawił się artykuł informujący o sukcesach kampanii prowadzonej w Korei Południowej przez Towarzystwo Korygowania Podręczników. Członkowie tej organizacji podjęli starania, by usunąć z podręczników do biologii pewne treści, które nie mają dzisiaj należytego potwierdzenia w naukach przyrodniczych lub są kwestionowane w pracach naukowych jako błędne. Nowe wersje podręczników nie mają już zatem przedstawiać schematu ewolucji konia  jako przykładu poznanego przejścia ewolucyjnego ani prezentować  archeopteryksa w roli przodka ptaków (nie jest to regułą w aktualnych podręcznikach w Polsce1).

Schematy ewolucji koniowatych są przedstawiane w podręcznikach jako przejście od czteropalczastego Hyracotherium, przez formy trójpalczaste i jednopalczaste, do współczesnego konia (Equus). Jednak „uznaje się obecnie, że ewolucja konia, jak została utrwalona w zapisie kopalnym, nie przedstawia żadnego wzorca. Kolejno po sobie następujące formy występują jedynie w podręcznikach, zapis kopalny jest dużo bardziej złożony i niejednoznaczny. Czasami skamieniałości różnych typów, które miały żyć w różnych okresach, występują razem w tej samej warstwie geologicznej”.2

Natomiast archeopteryksa paleontolodzy określają albo jako przedstawiciela wymarłej grupy ptaków, który potrafił znakomicie latać, a jego pióra były zbudowane bardzo podobnie, jak pióra współczesnych ptaków, albo jako opierzonego, latającego dinozaura. Jednak nie jest on już uważany za ogniwo pośrednie („Archeopteryks nie jest przodkiem żadnej grupy współczesnych ptaków”3).

W artykule podana jest też informacja, że postulowane są dalsze zmiany, w tym usunięcie treści dotyczących ewolucji człowieka.

Ewolucjoniści widzą w tym zagrożenie. Cytowany przez autora tekstu Joonghwan Jeon uważa, że wykorzystywanie  debat naukowców nad rodowodami gatunków „jest typową strategią ataku kreacjonistów na nauczanie ewolucji jako takiej”. Być może więc lepszą strategią dla ewolucjonistów byłoby dokonanie rzetelnych poprawek w podręcznikach „własnoręcznie”, bez dawania kreacjonistom okazji do ataku?

*”South Korea surrenders to creationist demands” („Korea Południowa ulega kreacjonistycznym żądaniom”)
http://www.nature.com/news/south-korea-surrenders-to-creationist-demands-1.10773

Małgorzata Gazda


Przypisy:
1. np. „Biologia część 2”, Nowa Era (podręcznik do nauczania biologii na poziomie rozszerzonym w szkołach ponadgimnazjalnych), s. 331; „Biologia 3” (zakres rozszerzony), Operon, s. 180
2. M. Cuberbiller, Mityczna seria ewolucji konia, Idź pod prąd, nr 58 ( John D. Morris, Ph.D., "The Mythical Horse Series", Acts & Facts September 2008, vol. 37, no. 9, s. 13.)
3. paleontolog Larry Martin cytowany przez Jonathana Wellsa w książce „Ikony ewolucji”, s. 91

 

Spotkaj się z Nami

Każdej niedzieli
zbieramy się, żeby studiować Biblię i spotkać się ze sobą. Jeśli chcesz nas poznać, skontaktuj się z nami.

Aktualnie Online

Naszą witrynę przegląda teraz 101 gości